Educatia timpurie asigura dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a personalitatii copilului, conform ritmului si nevoilor sale.
Faza copilariei timpurii a dezvoltarii umane variaza de obicei de la nastere pana la 8 ani. Deoarece acestia sunt ani de dezvoltare foarte importanti, educatia administrata copiilor este conceputa pentru a contribui la dezvoltarea lor generala.
In aceasta faza a dezvoltarii copilariei, majoritatea copiilor invata activitati amuzante sau se joaca.
Conform cercetarilor actuale, primii 8 ani de viata reprezinta perioada de dezvoltare umana in care are loc dezvoltarea majora a creierului. De asemenea, nutritia, interactiunea umana si educatia in acesti ani au un impact semnificativ asupra dezvoltarii creierului unui copil.
In schimb, o alimentatie si o educatie deficitara sau lipsa jocului si a educatiei bazate pe activitate, pot avea un impact negativ asupra dezvoltarii creierului unui copil.
Prin urmare, educatia timpurie pe care o primeste un copil poate avea efecte de-a lungul vietii.
Intrucat cercetarile au aratat ca dezvoltarea creierului copilariei timpurii este legata de educatie, parintii ar trebui sa inceapa de la o varsta frageda sa isi educe copiii. Nu ar trebui sa astepte pana intra la scoala.
Copiii care incep sa primeasca educatie la o varsta frageda experimenteaza, de obicei, o dezvoltare emotionala, sociala si a creierului imbunatatita.
Parintii trebuie sa inteleaga ca primii 8 ani din viata copiilor lor sunt ani cruciali pentru dezvoltarea identitatii.
In acesti ani, copiii dezvolta o identitate de sine si incep sa formeze relatii. De asemenea, incep sa inteleaga modul in care comportamentul personal ii afecteaza. Prin urmare, se recomanda ca cei mici sa invete prin joc si educatie bazata pe activitati. Majoritatea expertilor considera ca invatarea bazata pe joc si activitate contribuie pozitiv la dezvoltarea emotionala a copiilor.
Tipuri de activitati desfasurate cu copiii
- activitati in aer liber – plimbari, jocuri, intreceri sportive, utilizarea aparatelor de joaca;
- activitati de cunoastere – lecturi dupa imagini, activitati matematice, convorbiri, jocuri didactice, experimente;
- activitati de creatie si de comunicare – povestiri, interpretarea imaginilor;
- activitati de muzica si de miscare – auditii, jocuri muzicale, jocuri cu text si cant, cantece;
- jocul cu jucarii, jocul simbolic, jocul senzorial, jocul de constructie, jocul didactic;
- activitati artistice si de indemanare – desen, pictura, modelaj, activitati practice si gospodaresti.