Uleiurile de motor moderne au o durata de valabilitate destul de lunga care nu depinde de locul in care sunt depozitate – fie intr-un recipient in magazin, fie intr-un vas mai mare. In medie, este de aproximativ 5 ani, ceea ce inseamna ca in aceasta perioada lubrifiantul se poate folosi.
Inseamna ca daca o masina este condusa foarte rar, uleiul din ea va continua sa functioneze pentru o perioada mai lunga? La aceasta intrebare expertii amintesc ca de regula, acesta trebuie inlocuit la intervalele specificate de producator.
Insa diferite marci pot avea recomandari complet diferite. Unele modele, de exemplu, au o autonomie de 7.500 km, iar altele 15.000 km. Pentru masinile Peugeot si Citroen, timpul recomandat este mult mai lung, respectiv 30.000 km.
Insa potrivit expertilor kilometrajul cu un ulei nu ar trebui sa depaseasca 20.000 km, iar daca este un numar de luni, numarul este 12. Aceasta recomandare se bazeaza pe faptul ca lubrifiantul este in contact cu produsele de ardere si oxidare.
Si acest lucru ii afecteaza negativ performanta. Asadar, nu se recomanda nimanui, indiferent de marca de ulei folosit sau de masina, schimbarea uleiului la 30000 de km, mai ales in conditiile de trafic si praf din Romania.
Nu conteaza cat de des este folosita masina intr-un an. Uleiul acesteia trebuie schimbat cel putin o data in aceasta perioada. Daca aceasta regula este ignorata, exista riscul defectarii motorului, care nu este deloc ieftin.
In unele cazuri, deteriorarea motorului are loc lent si face dificila detectarea. De asemenea completarea constanta a uleiului poate fi fatala. Multe motoare moderne sufera de un apetit crescut pentru ulei.
De obicei, soferii rezolva aceasta problema prin simpla adaugare de lubrifiant – o solutie nepotrivita ale carei consecinte ar putea fi destul de grave. Uleiul nou se amesteca cu cel vechi, ceea ce ii reduce performanta. In astfel de cazuri, atat baza uleiului, cat si aditivii din compozitia sa se descompun.