Pot motoarele moderne sa impiedice preocuparile privind raportul putere-densitate?
Pe masura ce lumea se indreapta spre vehiculele cu emisii zero, electrificarea este din ce in ce mai mult vazuta ca o solutie promitatoare pentru standardele de emisie care se inaspresc, numarul de vehicule echipate cu elemente e-masini este in crestere: hibrid add-on, fie un motor electric pur.
In aceasta lume a e-Mobilitatii, motorul electric are un rol vital in succesul vehiculelor electrificate:
-
Pentru vehiculele hibride, motorul este o componenta suplimentara care adauga greutatea si costul unei forte de tractiune deja grele si costisitoare
-
BEV echipate cu baterii grele si scumpe, pot realiza beneficii semnificative in ceea ce priveste costurile si performantele, daca sunt echipate cu motoare electrice usoare si ieftine
-
In abordarea provocarilor legate de puterea, densitatea energetica si costuri, mai multi producatori lucreaza la solutii inovatoare care pot aparea in curand in productia de serie.
O astfel de dezvoltare, motorul axial-flux Magnax fara janta, ofera densitati de putere incredibile in ceea ce producatorul descrie ca fiind un pachet de incredere, manufacturabil si de intretinere redusa. Un motor axial cu debit de pana la de 6 ori densitatea energetica a unui ICE conventional.
Magnax, o companie germana, sustine ca motorul direct de actionare pe care il produce are o densitate maxima de putere de 15 kW/ kg, cu o nota continua de aproximativ 7,5 kW / kg. Pentru a pune acest lucru in context – un superbike BMW S1000RR are un motor usor care produce un nivel relativ modest de 2.7 kW / kg.
Potrivit Magnax, aceasta iesire impresionanta este rezultatul proiectarii directe a fluxului axial de actionare. Dintre multiplele avantaje pe care motoarele de flux axial fara rotor le au, fata de designul fluxului radial, cel mai comun, se obtine o traiectorie mai scurta a fluxului si magnetii pozitionati mai departe de axa, conducand la o eficienta si o parghie mai mare.
Mai mult decat atat, designul fluxului axial nu are bucle intinse pe bobine, reducand astfel costul materialului si sporind eficienta – in Magnax, 100% din bobine sunt active, in timp ce in motoarele cu flux radial, acest lucru poate scadea la 50% si provoaca acumularea de caldura. Densitatea cuprului este in continuare marita prin utilizarea sarmei de cupru din sectiune dreptunghiulara.